قالب لاستیک

ساخت قالب سیلیکونی

ساخت قالب سیلیکونی

دراین مقاله قصد داریم روش ساخت قالب‌های سیلیکونی خانگی را به شما اموزش بدهیم. این روش به قدری ساده است .که شما را برای ساخت قالب سیلیکون از همه خرده ریزها و اسباب بازی‌های خود ترغیب می‌کند

برای ساخت قالب های سیلیکونی حتما این نکات را مد نظر قرار دهید.

همه‌ی مواد سیلیکونی برای پوست دست مناسب نبوده و ممکن است در طول زمان مضراتی را به همراه داشته باشد.

همچنین این مواد را نباید در تماس مستقیم با حرارت قرار داد. چرا که اگر برای پخت و پز از آن استفاده کنید ممکن است موادی از آن داخل غذا وارد شود.

با این حال مواد سیلیکونی بسیاری در بازار موجود هستند که برای پوست مضر نباشد و یا در برابر حرارت آشپزی های خانگی مقاومت داشته باشد. پس در انتخاب نوع ماده سیلیکونی که از آن برای قالب سازی استفاده میکنید دقت کنید.

مواد لازم

  • آب
  • صابون یا مایع شست و شو
  • مایع سیلیکون مخصوص قالب سازی
  • کاسه یا سطل
  • تفنگ تزریق (که اغلب برای چسب آکواریوم استفاده میشود)
  • وسیله مورد نظر برای قالب سازی
  • قیچی یا چاقو
  • نوار چسب (برای پوشاندن حفره هایی که نمیخواهید سیلیکون به آن نفوذ کند)

ساخت قالب سیلیکونیساخت قالب سیلیکونی

مرحله اول : ترکیب آب و صابون

آب و صابون را در ظرفی که برای این منظور آماده کردیم با هم ترکیب کرده و هم بزنید. با این کار در واقع یک بستر کاتالیزوری برای سیلیکون خود درست می کنید. گلیسیرین موجود در صابون ، روند بهبود سیلیکون خالص شما را تسریع می بخشد.

نکته قابل ذکر این است که این یک روند علمی نیست و شما میتواندی با توجه به خواص شیمیایی و ترکیب پذیری که نیاز دارید ، صابون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی

مرحله دوم : افزودن سیلیکون به محلول

نوک لوله سیلیکون را برش داده و داخل تفنگ تزریق قرار دهید. سپس به میزان لازم سیلیکون را به داخل ظرف تزریق کنید.

ما معمولا برای تزریق تمامی ماده سیلیکون داخل لوله را پیشنهاد میکنیم اما این مقدار به جسمی که قصد قالب گیری آن را دارید  بستگی دارد.

ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی

ساخت قالب سیلیکونی

مرحله سوم : تهیه سیلیکون

دست خود را درون ظرف فرو برده و رشته های سیلیکون را به آرامی در مشت خود جمع کنید. آن را به شکل گلوله توپی درآورده و به آرامی ماساژ دهید. ماده سیلیکون را دقیقا مثل خمیر ورز دهید به این شکل که آن را تا بزنید ، بکشید و مجددا تا بزنید و این روند را چندبار تکرار کنید.

پس از انجام این فرآیند بک ماده انعطاف پذیری و تا حدودی سفت به دست می آید. حال وقت آن رسیده که جسم مورد نظر خود را در مواد خود فرو ببرید. ما در اینجا از یک دایناسور اسباب بازی کوچک استفاده میکنیم.

ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونیساخت قالب سیلیکونی

مرحله چهارم : مطمین شوید که قالب از آب اضافی ندارد.

 شیء مورد نظر خود که در اینجا دایناسور هست را به خوبی با متاده سیلیکونی بپوشانید و مطمئن شوید که تمتای اجزای جنس شما توسط سیلیکون پوشیده شده باشد. همچنین، ما مقدار قابل توجهی از پشت بدن دایناسور را بدون پوشش سیلیکونی باقی گذاشته ایم ، زیرا در این بخش فقط نیمه جلویی بدن دایناسور را قالب گیری میکنیم.

دلیل دیگر این کار این است که باید ماده سیلیکونی را تا جایی دور شیء مورد نظر خود بمالیم که برای خارج کردن شیء از قالب به مشکل بر نخوریم. در بسیاری از این فرآیندهای قالب گیری پیش آمده که افراد برای بیرون آوردن شیء از قالب به مشکل برخوردند و در حین خارج کردن ، قالب از بین رفته یا پاره شده است.

ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی

ساخت قالب سیلیکونی

مرحله پنجم : بگذارید زمان گذشته و خشک شود.

این مرحله حدودا یک ساعت طول خواهد کشید. در این مرحله برای بهبود قالب خود ، اجازه دهید تا جسم شما در قالب باقی بماند. پس از گذت این مدت ، قالب را لمس کنید. اگر احساس کردید که سیلیکون به مقدار لازم خشک و سفت شده است ، میتوانید شیء خود را به آرامی از قالب دربیاورید.

میتوانید برای اینکه از چسبیدن سیلیکون به شیء مورد نظر خود جلو گیری کنید ، مقدار خیلی کمی آب و صابون به آن بمالید.

این را هم مد نظر داشته باشید که این مرحله بوی بسیار ناخوشی را به همراه دارد. بنابراین از تهویه مناسب فضایی که در آن کار میکنید مطمئن باشید.

ساخت قالب سیلیکونی

مرحله ششم : از قالب خود استفاده کنید!

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید ما این قالب را با استفاده از ریخته گری رزین براق تهیه کردیم. هنگامی که رزین حالت ژل مانند داشت ، ما سه LED در داخل آن قرار دادیم. این کار باعث نورانی شدن و جذاب شدن قالب شما میشود.

ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی ساخت قالب سیلیکونی

گروه صنعتی تمکو رابر یکی از بزرگترین طراحان و تولیدکنندگان قالب های صنعتی میباشد. شما میتوانید به راحتی ساخت قالب‌های سیلیکونی خود را در هر شکل و اندازه ای که هست به ما بسپارید. تمکو رابر با بهره گیری از مهندسان متخصص و با تجربه ی خود قالب را طراحی کرده و محصولی بیظیر و با کیفیت را به ارمغان می آورد.

همچنیم شما میتوانید گروه صنعتی تمکو را در اینستاگرام و آپارات دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا