قالب سیلیکونی

آیا دندانی سیلیکونی برای نوزادان بی خطر است؟

آیا دندانی سیلیکونی برای نوزادان بی خطر است؟

دندان درآوردن نقطه عطفی است که هر کودکی از آن عبور می کند. چند دندان اول معمولاً بیشترین درد را دارند. آب‌ریزش آب دهان، بی‌حسی و اشک می‌تواند دندان درآوردن را برای نوزادان و والدین دردسرساز کند.

انتخاب اسباب‌بازی مناسب می‌تواند حواس یک کودک بداخلاق را پرت کند و تسکین دهد. دندان گیر سیلیکونی محبوب ترین اسباب بازی برای نوزادان برای کنترل درد بوده است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا دندان گیر سیلیکونی برای نوزادان بی خطر است؟ پاسخ بله است. دندان گیرهای سیلیکونی برای نوزادان بی خطر هستند و می توانند یکی از بهترین اسباب بازی ها برای دندان درآوردن نوزادان باشند.

دندانگیر سیلیکونی

آیا دندانی سیلیکونی ایمن هستند؟

بیشتر دندانی مدرن سیلیکونی هستند، اما می‌توانند از چوب یا پلاستیک نیز ساخته شوند. مطمئناً باید از دندانی پلاستیکی حاوی BPA ، PVC اجتناب کنید. به همین دلیل است که دندانی پلاستیکی از رده خارج شده‌اند، زیرا این مواد شیمیایی بالقوه مضر ممکن است هنگام مکیدن دندان‌گیر توسط نوزادان خارج شوند.

اگرچه سیلیکون برخی از خصوصیات را با پلاستیک معمولی مشترک است، اما با پلاستیک متفاوت است و سیلیکون بسیار ایمن تر از پلاستیک است.

سیلیکون چیست؟ آیا سیلیکون بی خطر است؟

سیلیکون یک پلیمر ساخته دست بشر است که از سیلیکون، اکسیژن، کربن و هیدروژن ساخته شده است. سیلیکون ها به اشکالی از جمله مایعات سیلیکونی، رزین ها و سیلیکون جامد لاستیک مانند مایع یا انعطاف پذیر تولید می شوند. منابع اصلی سیلیکون سنگ سیلیکا با منشا طبیعی (SiO2)، آب و متانول مشتق شده از گاز طبیعی است.

از زمانی که FDA در سال 1979 سیلیکون را تایید کرد، لاستیک سیلیکونی در ایالات متحده برای کاربرد در ظروف آشپزی مصرفی و محصولات پزشکی ایمن در نظر گرفته شد. همچنین در کانادا نیز تایید شده است. GSC (شورای جهانی سیلیکون) ده ها مطالعه علمی انجام داده است که نشان می دهد مواد سیلیکونی برای سلامت انسان بی خطر هستند. ارزیابی‌های ریسک توسط سازمان‌های نظارتی مانند بهداشت کانادا، دپارتمان‌های محیط‌زیست و بهداشت استرالیا، کمیته علمی اتحادیه اروپا در مورد ایمنی مصرف‌کننده انجام شده است، همه ارزیابی‌های ریسک به این نتیجه رسیدند که در صورت استفاده مناسب، هیچ خطری برای سلامت انسان از مواد سیلیکونی وجود ندارد.

سیلیکون ها اخیراً بسیار محبوب شده اند و دائماً به عنوان جایگزین ایمن برای پلاستیک های سنتی به بازار عرضه می شوند. از ظروف آشپزخانه گرفته تا محصولات کودک، سیلیکون بسیار کاربرد پیدا کرده است.

خواص سیلیکون

سیلیکون به دلیل ویژگی های مفیدی که دارد برای اهداف مختلف در زمینه های مختلف استفاده می شود. خواص سیلیکون که آن را بسیار منحصر به فرد می کند عبارتند از:

  • سیلیکون واکنش شیمیایی پایینی دارد.
  • سیلیکون سمیت کمی دارد. این ویژگی غذایی مورد تایید FDA است.
  • هواپذیری استثنایی سیلیکون مقاومت بسیار خوبی در برابر اکسیژن، ازن و اشعه ماوراء بنفش (UV) دارد.
  • سیلیکون در دمای بالا و پایین (60- تا 250 درجه سانتیگراد) بسیار بهتر از لاستیک های آلی مقاومت می کند.
  • سیلیکون مقاومت عالی در برابر رطوبت و بخار دارد. در بخار و آب داغ خراب نمی شود. بنابراین دندان گیرهای سیلیکونی را می توان در بخار یا آب جوش استریل کرد.
  • لاستیک سیلیکونی مقاومت فوق العاده ای در برابر روغن ها، حلال ها و سایر مواد شیمیایی دارد.
  • سیلیکون دارای استحکام پارگی و استحکام کششی عالی است. دندان های ساخته شده از سیلیکون برای جویدن نوزادان بادوام هستند.

مزایای استفاده از دندان سیلیکونی کودک

دندان گیرهای سیلیکونی ابزاری رایج و در عین حال ضروری هستند که بسیاری از والدین از آن برای جلوگیری از زخم شدن لثه های فرزندشان در حین دندان درآوردن استفاده می کنند! آنها برای تسکین درد و همچنین اسباب بازی های سرگرم کننده برای بازی نوزادان طراحی شده اند. دلایل مختلفی وجود دارد که کودک شما می تواند علاوه بر تسکین لثه های درد، از استفاده از دندان گیر سیلیکونی نیز سود ببرد.

  1. دندان گیرهای سیلیکونی ایمن هستند – سیلیکون ماده ای است که حاوی BPA ، PVC یا فتالات نیست. دندان گیرهای سیلیکونی از سیلیکون غیر سمی با درجه مواد غذایی FDA ساخته شده اند. جویدن آنها برای نوزادان بی خطر است.
  2. دندان گیرهای سیلیکونی برای درمان لثه‌های دردناک بسیار عالی هستند – فشار دادن به محل آسیب‌دیده مانند زمانی که خود را زخمی می‌کنیم برای کاهش درد آرام‌بخش است. دندان گیرهای سیلیکونی مخصوصاً برای جویدن نوزادان ساخته شده است تا به تسکین درد دندان درآوردن آنها کمک کند. دندان گیرهای سیلیکونی نرم هستند و روی لثه ملایم هستند و در هنگام گاز گرفتن کودک نگران آسیب دیدن آن نباشید.
  3. دندان گیرهای سیلیکونی بادوام هستند – سیلیکون یک ماده فوق العاده بادوام است و اسباب بازی های سیلیکونی دندان درآوردن می توانند جویدن و آب دهان زیادی را تحمل کنند!
  4. دندان گیر سیلیکونی به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند – دندان گیر سیلیکونی همه کاره هستند. آنها در اشکال، اندازه‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و صداهای مختلف هستند و به کودک شما کمک می‌کنند تا احساسات، حواس، اشکال و رنگ‌های مختلف را بیاموزد. دندان گیرهای سیلیکونی به اندازه کافی سبک هستند تا کودک در آغوش بگیرد. آنها با گرفتن و انداختن دندان گیرها، آگاهی فضایی، هوشیاری حسی و درگیری آنها را بهبود می بخشند.
  5. دندان گیرهای سیلیکونی به رشد بدن نوزادان کمک می کند – مهارت های حرکتی دهان شامل حرکت عضلات صورت شامل دهان، فک، زبان، لب ها و گونه ها می شود. جویدن دندان گیرهای سیلیکونی برای فک کودک عالی است.
  6. دندان گیرهای سیلیکونی به راحتی تمیز و استریل می شوند – اسباب بازی های دندان درآوردن سیلیکونی مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند و می توان آنها را در بخار یا آب داغ استریل کرد. تمیز کردن لوازم سیلیکونی دندان درآوردن به تلاش زیادی نیاز ندارد زیرا قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

چه زمانی اسباب بازی های دندانی را به کودک بدهید و چه زمانی استفاده از دندانی سیلیکونی را متوقف کنید؟

اگر برای اولین بار پدر و مادری می کنید، ممکن است تعجب کنید که کودک شما کی شروع به درآوردن اولین دندان های خود می کند. دندان درآوردن بین چهار تا ده ماهگی شروع می شود. شما به احتمال زیاد متوجه چند علامت خاص خواهید شد که به شما اطلاع می دهد در حال دندان درآوردن هستند:
  • همه چیز را در دهان می گذارند.
  • لثه های قرمز و متورم دارند.
  • آب دهان بیش از حد
  • بی قراری و گریه های زیاد
  • از دست دادن آرامش و مشکل خواب
  • افزایش خفیف دمای بدن یا همان تب

هنگامی که کودک شما علائم فوق را دارد، توصیه می کنیم برای تسکین درد دندان درآوردن، اسباب بازی های دندان درآوردن را به او بدهید. توصیه می شود زمانی که دندان های کودک شما شروع به رویش به داخل حفره دهان و شکستن لثه ها کرده اند، دندانگیر را بردارید. استفاده مداوم فقط مانع رشد دندان های کودک شما می شود.

دندانی سیلیکونی نوزاد

چگونه دندان گیر سیلیکونی انتخاب کنیم؟

  • ایمنی باید همیشه اولویت اصلی کودک شما باشد. از دندان گیرهایی که خطر خفگی دارند خودداری کنید.
  • به دنبال دندان گیرهای ساخته شده از سیلیکون محکم باشید که پس از چند بار استفاده از هم نپاشد.
  • دندان گیرهای سیلیکونی را انتخاب کنید که برداشتن آن برای کودک شما آسان باشد.
  • به توصیه سن توجه کنید، زیرا نوزادان در سنین مختلف مراحل مختلف دندان درآوردن را تجربه می کنند.
  • دندان گیرهای سیلیکونی که جلب توجه دیداری و صوتی دارند برای کودک شما بهتر خواهد بود.
  • دندانی سیلیکونی را انتخاب کنید که تمیز کردن و استریل کردن آنها ساده باشد.
  • از اسباب‌بازی‌هایی که حاوی باتری هستند خودداری کنید. بهتر است، درپوش یا پیچ ممکن است شل شده و باعث خطر خفگی شود.

نکات ایمنی استفاده از دندان گیر سیلیکونی

  1. ایمنی کودک حرف اول را می زند. مانند هر اسباب‌بازی یا اشیایی که در دسترس کودک است، همیشه باید دندانی ها را قبل از استفاده بررسی کنید. اگر متوجه آسیب شدید، توصیه می کنیم فورا آن را دور بریزید.
  2. از آنجایی که دندان گیرها وارد دهان کودک شما می شوند، مهم است که به طور منظم دندانی کودک را تا حد امکان تمیز کنید.
  3. همیشه هنگام تمیز کردن دندانگیرهای سیلیکونی از نظر ترک یا سایر علائم آسیب دیدن کنید. دندانه گیرهای شکسته را دور بیندازید و آنها را با یک دندانی جدید جایگزین کنید.
  4. برای دندان گیرهای سیلیکونی با حلقه چوبی، مطمئن شوید که سطح چوب صاف است و هیچ لبه ای که بتواند  فرو برود نداشته باشد.
  5. دندان گیرهای سیلیکونی را به جای فریز کردن در یخچال سرد کنید. دندانی هایی که یخ زده یا خیلی سرد هستند برای لثه های کودک شما خیلی سفت هستند. آنها ممکن است لثه های ظریف کودک شما را کبود کنند.
  6. از یک پیش بند استفاده کنید. نوزاد هنگام دندان درآوردن آب دهانش می‌ریزد. بزاق بیش از حد می تواند باعث تحریک پوست شود.

چگونه اسباب بازی های سیلیکونی دندانی را تمیز کنیم؟

دندانی کودک همیشه می‌توانند به روی زمین، تخت، کالسکه یا حتی دهان حیوانات خانگی راه پیدا کنند. از آنجایی که اسباب‌بازی‌های سیلیکونی دندانی دائماً در دهان نوزادان قرار می‌گیرند، بهداشت و ایمنی بسیار مهم است، بنابراین باید هرچه بیشتر تمیز شوند تا تمیز و عاری از میکروب باشند.

هنگامی که یک دندان گیر سیلیکونی جدید تهیه می کنید که مطمئن هستید جویدن آن برای کودک شما بی خطر است، به یاد داشته باشید که قبل از دادن آن به کودک، آن را کاملا تمیز کنید. سیلیکون ضد میکروبی است و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است. می توانید دندان گیرهای سیلیکونی را با آب گرم و صابون بشویید و کاملاً بشویید یا فقط آنها را در ماشین ظرفشویی بیندازید.

هر اسباب‌بازی که خیس می‌شود (مثلاً با جویدن) احتمالاً قارچ‌هایی در داخل و روی آن رشد می‌کند. بنابراین ایده خوبی است که هر از گاهی دندان گیرها را عمیق تمیز و ضد عفونی کنید. در اینجا روش های رایج برای تمیز کردن و استریل کردن اسباب بازی های دندان درآوردن سیلیکونی آورده شده است.

  • جوشاندن آب داغ – درست مانند شیشه بچه یا پستانک، می توانید دندان گیرهای سیلیکونی را نیز بجوشانید. این یک روش قدیمی است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن دندان های کودک شما بی خطر است. سیلیکون دارای مقاومت دمایی عالی است، دندان‌گیرها در آب داغ تغییر شکل نمی‌دهند یا آسیب نمی‌بینند.
  • کیسه‌های بخار را استریل کنید – بخار به سرعت به تمام سطوح دندان‌گیر پخش می‌شود، می‌تواند به طور موثر 99.99 درصد از باکتری‌ها را تنها در چند دقیقه از بین ببرد.
  • ضدعفونی کننده های UV – اشعه ماوراء بنفش همچنین می تواند به طور موثر باکتری های سطح محصول را از بین ببرد. اما فقط می‌تواند میکروب‌ها را روی سطحی که می‌تواند مستقیماً بدرخشد، بکشد و زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد.
  • سرکه سفید و آب – سرکه سفید و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید، روی اسباب بازی های دندان درآور اسپری کنید، سپس اسباب بازی ها را با یک پارچه تمیز کنید و پاک کنید. یا دندان گیرها را برای مدتی در مخلوط غوطه ور کنید.
  • جوش شیرین و آب – جوش شیرین و آب به طور کلی گزینه های بی خطری برای ضدعفونی و تمیز کردن دندان گیر کودک شما هستند.
  • ماشین ظرفشویی – دندان گیرهای سیلیکونی قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. فقط می توانید دندان گیرها را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود بیندازید. اما به یاد داشته باشید که اسباب بازی ها را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ صابون ناخواسته ای روی آنها باقی نمانده است.

نتیجه

دندان گیرهای سیلیکونی برای جویدن نوزادان بی خطر هستند. استفاده از دندان گیر سیلیکونی علاوه بر تسکین درد لثه، فواید زیادی دارد. لثه‌های متورم، آب‌ریزش آب دهان، مشکل در خواب، بی‌اشتهایی و گاز گرفتن هر چیزی، اگر کودک شما این علائم را دارد، وقت آن است که اسباب‌بازی‌های سیلیکونی دندان درآوردن را به کودک بدهید. 
دندان درآوردن می تواند زمان سختی برای شما و نوزادتان باشد. اما اسباب‌بازی‌های دندان درآوردن مانند دندان‌گیرهای سیلیکونی می‌توانند به کودک شما تسکین دهند. امیدواریم این نکات بتواند به شما در انتخاب اسباب بازی های مناسب برای کودکتان کمک کند. به نکات ایمنی استفاده از دندان گیر سیلیکونی توجه کنید تا مطمئن شوید کودک شما با این اسباب بازی های دندان درآور ایمن است. به خاطر داشته باشید که دندان گیرهای سیلیکونی را مرتباً تمیز کنید تا آنها را تمیز و عاری از میکروب نگه دارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا